EkskluzivnoHighlightsReportaža

Ekskluzivna reportaža sa Madoninog koncerta u Parizu

MADAME X – Ekstravagantni teatar kraljice popa

Nedavno završena svetska turneja, pod nazivom „Madame X“, legendarne Madone (Madonna), kojom je promovisan i istoimeni album, bila je poprilično turbulentna. Problemi izazvani Madoninom povredom kolena i kukova, doveli su do brojnih otkazivanja koncerata, pa je u jednom momentu bilo neizvesno, da li će se turneja uopšte i nastaviti. Do prekida, ipak nije došlo, iako su neki koncerti izvedeni u skraćenoj verziji.

MADAME X / Photo: Ricardo Gomes

Ono što je turneju „Madame X“, činilo specifičnom, bio je njen teatarski koncept, ali i netipičan odabir prostora. Naime, stadioni i sportske arene, zamenjene su malim, pozorišnim dvoranama, čiji kapaciteti nisu prelazili 3000 mesta, što je koncerte učinilo ekskluzivnim i nesvakidašnje intimnim. Bila je to jedinstvena prilika da se iz “neposredne blizine” posmatra performans, ali i žena koja više od trideset godina, autentičnim i kontroverznim rukopisom, ispisuje stranice muzičke istorije i PoP kulture

Ekipa online magazina ArT&PoP, imala je priliku da prisustvuje koncertu u Parizu, koji je održan 26. februara u teatru Le Grand Rex. U istom prostoru, Madona je održala ukupno osam koncerata. Karte za ovaj događaj, bile su rasprodate mesecima unapred, pa su i ogromni redovi na ulazima bili očekivani. Dodatni razlog tome, bio je i izričit zahtev organizatora, kao i same Madone, da mobilni telefoni, foto aparati i kamere, ne smeju biti korišćeni tokom koncerta. Prilikom ulaska u objekat, svaki posetilac je dobijao posebnu torbicu, koja bi bila „zapečaćena“, nakon odlaganja pomenutih uređaja, čime je njihovo korišćenje bilo sasvim onemogućeno. Cilj ovoga je bio da publika uživa u događaju, bez prisustva moderne tehnologije, ali i da se spreči objavljivanje neadekvatnih snimaka, kako kvalitet, kao i ekskluzivnost koncerta ne bi bila narušena.

Le Grand Rex, odnosno prostor u kome se koncert održavao, po mnogo čemu je specifičan i omogućava posetiocima nesvakidašnji doživljaj putovanja kroz vreme. Otvoren je 1932. godine, kao velelepna bioskopska dvorana, uredjena u Art Deco stilu, koja je specifičnost i glamur prošlih vremena, sačuvala do današnjih dana. Glavna sala prima 2.800 ljudi, a njen enterijer upotpunjuje trajno postavljena scenografija u vidu mediteranskih vila. Posebnu atrakciju predstavlja realistički prikaz zvezdanog neba, koji uz prigušeno svetlo u sali, stvara utisak otvorenog prostora.

Le Grand Rex, Pariz

Upravo u takvom ambijentu, iščekivali smo početak koncerta. Madona je, očekivano kasnila, a vreme do njenog izlaska, popunili su muzičari na proscenijumu, koji su na španskim gitarama svirali instrumentale njenih najpoznatijih pesama. Atmosfera u sali je bila veoma pozitivna i euforična. Madonina publika, koja uglavnom pripada kategoriji „30+“, prilično je opuštena i raspevana, a i nasuprot pojedinim očekivanjima, jednostavna i (ne)ekstravagantna. Ipak, to ne znači da je nemoguće videti i muškarca u mrežastoj majici, helankama i štiklama od 10 cm, koji svojom pojavom „zadovoljava“ očekivane standarde ovakvog šoua.

Turneja „Madame X“ je obuhvatila deset gradova – Njujork, Čikago, San Francisko, Las Vegas, Los Andjeles, Filadelfiju i Majami Bič, a u Evropi, Lisabon, London i Pariz.  Održano je ukupno 75 koncerata, a otkazano 18. Poslednja dva koncerta na turneji, otkazana su zbog pandemije korona virusa.

photo: Ricardo Gomes

Koncert je počeo oko 22 sata, upečatljivim uvodnim delom, koji je zaključen citatom američkog književnika i aktiviste Džejmsa Boldvina, „Artists are here to disturb the peace“ (Umetnici su ovde da naruše mir). I zaista, u narednih dva i po sata, Madona je gledaocima predstavila konceptualni šou, kakav se retko sreće na koncertima muzičkih pop zvezda. U potpunosti prilagođen teatarskom izvođenju, ovaj umetnički perforamans, nalik mjuziklu, podjednako je provocirao, postavljao pitanja, uznenemiravao, ali uprkos tome, ni jednog trenutka nije lišio publiku dobre zabave. Kroz scensku prezentaciju i jake vizeulne efekte, Madona je otvarala brojne teme, od politike i novog svetskog poretka, preko religije i ljubavi, pa do seksizma i prava na slobodu.

photo: Ricardo Gomes

Setlista je bila raznovrsna, ali su očekivano dominirale pesme sa aktuelnog albuma „Madame X“. Šou je započeo politički obojenom numerom „God control“, koja je, uprkos zaraznom disko ritmu, svojevrsni  „Wake up call“  i glas protiv sistema. Usledila je još jedna društveno angažovana pesma, „Dark Ballet“, koja se posebno istakla teatralnim pristupom, muzičkim motivima iz „Krcka Oraščića“ i Madonom u ulozi moderne Jovanke Orleanke. Za razliku od prethodne numere u kojoj su plesači bili obučeni u policijske uniforme i demonstrirali silu, ovde su nosili gas maske i slali kontroverznu poruku „Not everyone is coming to the future…“. Naredni segment koncerta, bio je laganiji, inspirisan Portugalom, koji je Madonino trenutno prebivalište. Ambijent, atmosfera, kolorit, zavodljiva aroma porta, a pre svega muzika, preneti su na scenu sasvim autentično. Kao specijalni gost, pojavio se i portugalski gitarista Gaspar Varela, praunuk čuvene, nedavno preminule, fado umetnice Selest Rodrigez (Celeste Rodrigues),  koja je Madoni otkrila lepotu fado muzike. U njenu čast, Madona je otpevala pesmu “Fado Pechincha”, kojom se Rodrigezova proslavila. Tehnički, njeno izvođenje ove pesme možda nije bilo savršeno, ali je njena emocija nadomestila potencijalne nedostatke. Istraživanje i implementiranje tradicionalne muzike, koja dolazi sa različitih krajeva sveta, Madona je nastavila i kroz nastup sa Batukadeiras Orkestrom, sastavljenim isključivo od žena, koje izvode tradicionalnu Batuka muziku, koja dolazi sa Zelenortskih ostrva. Bila je to prava eksplozija afričkih ritmova i spiritualnosti, koja je podigla publiku sa stolica, ali i poslala poruku slobode. Dobra atmosfera se nastavila i uz zavodljive ritmove pesme „Madellin”, a poseban poklon pariskoj publici, bilo je izvođenje pesme „La vie in rose”, francuske ikone Edit Pjaf (Edith Piaf). Pored novih pesama, Madona je izvela i nekoliko starih, dobro poznatih hitova, na koje je publika reagovala ovacijama. To se posebno odnosi na pesmu „Vogue”, čije je scensko izvođenje u kombinaciji modnog performansa i film noara (Film Noir), ponovo podiglo publiku na noge, koja je plesala zajedno sa Madonom. Slično je bilo i prilikom izvođenja pesme „Like a Prayer”, koja se pevala horski, ali i „Human Nature”, koja je bila jedan od scenskih i koreografskih bisera.

photo: Ricardo Gomes

Madonina energija tokom koncerta, bila je na iznenađujuće visokom nivou. Iako malo sporija zbog povrede i bolova, koji su je mučili mesecima, sve koreorgafije je izvela ubedljivo i bez greške. Tek povremeno se dešavalo da joj neko od plesača, diskretno priskoči u pomoć ili donese stolicu, kada u pauzama, između pesama, razgovara sa publikom. Elokventna i duhovita, na momente provokativna, pričala je o svom životu u Portugalu i inspiraciji, koju je tamo pronašla. Požalila se i na svoju povredu, zbog koje mora da nosi ravne, ortopedske cipele, u kojima se oseća nisko i osramoćeno. Zabavljala je publiku povremenim psovkama, kao i vicevima sa seksualnom konotacijom, koji joj i dalje nisu strani. „Znate li kako se zove muškarac sa malim penisom?” – upitala je publiku, a onda i odgovorila – „Ne znam ni ja, nikada nisam bila sa takvim muškarcem!”, samo je jedan od njenih „bisera”. Momenat za publiku, bio je i polaroid selfi, koji je Madona napravila na sceni, a gotovu fotografiju je „prodala” obožavateljki iz Nemačke za 2000 evra. Novac od prodaje odlazi u humanitarne svrhe, iako mnogi sumnjaju da je prodaja, zapravo izrežirana.

photo: Ricardo Gomes

Utisak neposrednosti, intimnog druženja i dobrog raspoloženja, bio je jedan od najupečatljivijih na ovom koncertu. Doprinos tome, dala su i Madonina deca, koja su se pojavila na sceni Grand Rexa. Usvojene bliznakinje Ester (Estere) i Stela (Stella), kao i Mersi Džejms (Mercy James), pozdravile su publiku kratkim acapella izvođenjem pesme „Express Yourself”, demonstrirajući „girls power”. Harizmatični Dejvid Banda (David Banda), sedeo je sa svojom majkom na ivici bine i opušteno ćaskao. Madonina biološka deca Lurd (Lourdes) i Roko (Rocco), nisu bili prisutni, ali je Lurd svoju podršku pružila kroz art video, koji je pratio Madonino izvođenje pesme „Frozen”.

photo: Ricardo Gomes

Koncert je priveden kraju, pola sata nakon ponoći, uz pesmu simboličnog naziva “I rise”. U pratnji svojih plesača, ali i obezbeđenja, Madona je krenula ka izlazu iz sale, prolazeći kroz špalir publike, koja ju je pozdravljala i pevala zajedno sa njom.

photo: Ricardo Gomes

Nema sumnje da je „Madame X”, jedno sasvim posebno iskustvo. Madona je svojim nastupom razbila sve naše sumnje, koje smo možda imali na početku. Uprkos povredi, nije se štedela i odradila je ceo šou, bez skraćivanja. Izgledala je, ali i zvučala odlično, iako je izvesno da je imala podršku vrhunske audio produkcije. S druge strane, „Madame X” šou nije za svakog, pa čak i ako ste Madonin obožavalac. Ovo je šou baziran na umetničkom konceptu, teatarski orijentisan i postavljen za izvođenje na pozorišnoj sceni. Jedni to razumeju i vole, drugi ne. Ali, bez obzira na afinitete, pa i mišljenje koje ljudi imaju o Madoni, ona je više od „obične” pop zvezde, što je ovim šouom i dokazala. Kao osoba i umetnik, ona konstantno istražuje, raste, menja se…na dobro ili na loše. „Madame X” šou je njena trenutna faza, trenutak inspiracije ili kreativnog ludila, a vreme će pokazati da li je i njena zaostavština za budućnost.

©Art&PoP ©Bratislav Mihailović

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *