HighlightsRetro

Retro chic senzacija – STUDIO 54

STUDIO 54 – Hram hedonizma i dobre zabave

Krajem ’70-ih godina prošlog veka, najglamuroznija tačka na planeti, centar hedonizma, slobode i dekadencije, bio je legendarni Studio 54. Mesto okupljanja bogatih i slavnih, ekscentričnih, posebnih i drugačijih, ali i onih „običnih“, radoznalih, koji su želeli bar na jednu noć da osete magiju najpopularnije diskoteke na svetu.

Gužve ispred ulaza su bile uobičajena pojava / photo credit: Peter L. Gould

Disko era je bila na vrhuncu, seksualna revolucija u toku, a Aids još uvek nepoznat. U Studiu 54, sve je bilo podređeno slavlju života, slobodne ljubavi i dobrog provoda.

Čuvena „54-ka“ je otvorena 26. aprila 1977. godine i preko noći je postala epicentar noćnog života Njujorka. Iza cele ideje, stajala su dvojica prijatelja, lucidni Stiv Rubel (Steve Rubell) i introvertni, ali poslovno domišljati Jan Šrejger (Ian Schrager), koji su posetiocima ponudili sasvim novi koncept zabave. U enterijer nekadašnjeg televizijskog studija kompanije CBS, koji se prostirao na nepunih 1000 kvadrata, uložili su 400.000 dolara i pretvorili ga u diskoteku o kojoj je pričao ceo grad. Vrhunsko ozvučenje i raskošna rasveta, pokrivali su svaki kutak prostora u kome su se smenjivali najveći disko hitovi tog doba. Posebno provokativna, bila je logo-figura čoveka Meseca, koji sa kašičice „šmrče“ kokain. Okačena iznad centralnog podijuma, bila je nemi svedok raskalašnog duha popularnog kluba.

Stiv Rubel (Steve Rubell) i Jan Šrejger (Ian Schrager) / photo credit: Photofest

Od početka je sve ukazivalo na to da će Studio 54, postati hit mesto u gradu. Već na večeri otvaranja, hiljade ljudi su okupirale 54. ulicu na Menhetnu. Jedan od prvih gostiju, bio je, tada široj javnost nepoznat, Donald Tramp (Donald Trump), koji je došao sa svojom tadašnjom suprugom, Ivanom. Brojne ličnosti iz sveta šou biznisa su pokušavale da se probiju kroz gružvu koja se stvorila ispred ulaza. Frenk Sinatra (Frank Sinatra) nije uspeo ni da izadje iz limuzine, koja je ostala zaglavljena u masi. Voren Biti (Warren Beatty), Kejt Džekson (Kate Jackson) i Vudi Alen (Woody Allen), takodje nisu imali sreće. Ali su zato Šer (Cher), Margo Hemingvej (Margot Hemingway) i tada 11-godišnja Bruk Šilds (Brooke Shields), bile medju „odabranim“ VIP zvanicama, koje su prisustvovale pisanju istorije.

Zaštitni znak Studia 54 i nemi svedok svih dešavanja / photo credit: Neal Slavin

Klub je bio poznat po nesvakidšnjem provodu i „ludim“ žurkama koje su tamo organizovane. Goste su zabavljale akrobate, toples plesačice i disko zvezde, poput Glorie Gejnor (Gloria Gaynor), Done Samer (Donna Summer) ili ekstravagantne Grejs Džons (Grace Jones). Atmosferu su upotpunjavali raznobojni baloni, konfete ili veštački sneg, pa i latice cveća, koje su padale po plesnom podijumu. Konzumentske prohteve gostiju, zadovoljavali su konobari goli do pojasa, koji su se kroz masu probijali na rolšuama. U njihovoj ponudi, bilo je svega, od najrazličitijih pića do kokaina i LSD-a. Pored podijuma, zabava je bila zagarantovana i na galeriji kluba, gde su bili posebni separei, a provod je zavisio od ličnih želja, afiniteta i mašte gostiju. Ipak, „najluđe“ žurke su se dešavale u VIP prostoru diskoteke, koji se nalazio u podrumu kluba. Bilo je to diskretno mesto za odabrane i one sa posebnim statusom. Prema svedočenju pojedinaca, dozvoljeno je bilo sve, od grupnog seksa do droge, koja je bila posluživana na stolu i slobodna za konzumiranje.

“Balet na motorima”, jedna od tematskih večeri / photo credit: Sonia Moskowitz

Slavni pevači, glumci i umetnici, bili su sastavni deo Studia 54. Rubel i Šrejger su se posebno trudili oko poznate klijentele, znajući da će njihovo prisustvo doprineti imidžu kluba. Lajza Mineli (Liza Minnelli) , Endi Vorhol (Andy Warhol), Majkl Džekson (Michael Jackson), Šer (Cher), Debi Hari (Debbie Harry), bili su samo neki od stalnih gostiju. Zapravo, svi koji su tih godina nešto značili u svetu šou biznisa, prošli su kroz čuvenu „54-ku“. Jedan od događaja koji je značajno uticao na popularnost kluba, bila je legendarna proslava rođendana, još jedne stalne gošće, Bjanke Džeger (Bianca Jagger). Tadašnja glumica i supruga Mika Džegera (Mick Jagger), pojavila se na belom konju, koga su do plesnog podijuma doveli muškarac i žena, čija su gola tela bila “prekrivena” body artom i šljokicama. Fotografije sa rođendanske žurke su obišle svet, stvarajući publicitet, koji je od Studia 54 napravio svetsku atrakciju.

Bjanka Džeger (Bianca Jagger) na proslavi svog rođendana / photo credit: Rose Hartman / The Artists Company

Svako je želeo da dođe, vidi i bude viđen u Studiu 54. Ipak, to nije bilo jednostavno. Klub je stekao reputaciju ekskluzivnog mesta u koje je bilo (ne)moguće ući. Stiv Rubel je imao striktna pravila, a jedno od glavnih je glasilo: „Ako želiš dobru zabavu, ispuni prostor ljudima koji su interesantniji od tebe“. Često je stajao na ulazu, pored momaka iz obezbeđenja, i odlučivao ko može da uđe. A mogli su samo oni koje je on smatrao dovoljno intrigantnim ili glamuroznim. Za „obične i dosadne“, nije bilo mesta. Dešavalo se da su ljudi dolazili u nesvakidašnjim kostimima, nadajući se da će tako lakše privući njegovu pažnju, a bilo je i onih koji su nudili novac, kokain, pa i sopstvene devojke, samo da dobiju priliku da zavire iza „gvozdene zavese“. Ipak, Rubel je bio neumoljiv. Direktan, ekscentričan i bizarno duhovit, sa lakoćom je govorio ljudima da idu kući i promene garderobu ili da nikada neće ući, jer su ružni! Inspirisana potezom Bjanke Džeger, jednom je do ulaza diskoteke dojahala gola devojka na konju. Stiv Rubel je bio samo delimično fascinaran. Konj je ušao, a devojka je ostala napolju. Tim povodom, Endi Vorhol je jednom prilikom rekao: „Ključ uspeha Studia 54, bila je diktatura na ulazu, a demokratija na podijumu za igru“.

Žurke, kostimi, sloboda i provod bez ograničenja / photo credit: Rose Hartman

Ipak, nisu samo poznati i slavni gosti imali poseban status i naklonost vlasnika. Jedna od „zvezda“ Studia 54 i miljenica Stiva Rubela, bila je Sali Lipman (Sally Lippman), poznatijia kao Disko Sali (Disco Sally). Imala je 78 godina, kada je iz radoznalosti došla u klub na preporuku prijatelja. Neposredno pre toga, njen muž je umro, a ona je poželala da uživa u slobodi: „Nisam plesala 50 godina, zato što moj muž to nije voleo, a sada želim to da nadoknadim“. Nakon toga, vrata kluba su svake večeri bila otvorena za Sali, koja je aktivno uživala u disko ritmovima i atmosferi najpopularnije diskoteke na svetu.

Legendarna Disco Sally u ludom provodu

Studio 54 je radio nepune tri godine. Samo u prvoj godini, Stiv Rubel i Jan Šrejger, inkasirali su neverovatnih 7 miliona dolara. Čak je i Rubel bio „iznenađen“ prihodom, konstatujući da samo mafija zarađuje više novca. Priče o enormnoj zaradi, tajnom iznošenju novca u plastičnim kesama, ali i konzumiranju i prodaji narkotika, očekivano su im donele probleme i susrete sa policijom. U početku su uspevali da se izvuku iz cele situacije, a onda su se u decembru 1979. godine, suočili sa iznenadnim upadom finansijske policije, koja je u sefu kluba pronašla drogu i neprijavljen novac u vrednosti od 2,5 miliona dolara. Rubel i Šrajger su bili uhapšeni zbog nelegalnog poslovanja, a muzika u klubu je prestala.

Doček Nove 1979. godine, nakon čega je klub privremeno zatvoren / photo credit: Martha Cooper

Poslednja velika, glamurozna žurka u Studiu 54, pod nazivom „Kraj moderne Gomore“, dogodila se u februaru 1980. godine. Bilo je to oproštajno veče Stiva Rubela i Jana Šrejgera, koji su u međuvremenu osuđeni na tri i po godine zatvora, zbog utaje poreza. Bilo je to intimnije veče, ispunjeno emocijama, ali to nije uspelo da uguši energiju i karakterističan duh Studia 54, koji je i dalje bio živ. Pevale su Dajana Ros i Lajza Mineli, a pored stalnih gostiju, tu su bili Silvester Stalone, Džek Nikolson, Ričard Gir i mnogi drugi.

Dajana Ros (Diana Ross) na poslednjoj žurci u STUDIU 54, 1980. godine

Rubel i Šrejger su uspeli da se dogovore sa tužiocima i odslužili su 13 meseci zatvorske kazne. Studio 54 je obeležio njihov život, ali nikada nisu poželeli da mu se vrate. Štaviše, za razliku od Rubela, Šrejger se nikada nije osećao sasvim komotno u celoj toj priči. „Gledano sa distance, divim se onome što smo postigli. Ali, mi smo stvorili  čudovište koje nas je zamalo uništilo!“ – priznao je u jednom od retkih intervjua.

Diskoteku su 1981. godine preuzeli novi vlasnici, koji su uspeli da je vrate na stare staze slave. Žurke su se nastavile do 1986. godine, kada je usledio i definitivni kraj. Brojne anegdote i slavne osobe su ispunile i to poglavlje, ali će zlatno doba Studia 54, zauvek ostati vreme u kome su Stiv Rubel i Jan Šrejger ispisivali stranice njegove istorije.

Povodom 40 godina od otvaranja čuvene diskoteke, Pol Šrejger je objavio knjigu “Studio 54”, a realizovan je i dokumentarni film pod istim naslovom

Knjiga STUDIO 54, Jana Šrejgera – istorija najpoznatije diskoteke “iz prve ruke”

Stiv Rubel je umro od side 1989. godine, a Jan Šrejger je sa velikim uspehom nastavio da se bavi biznisom u oblasti hotelskog menadžmenta. Godine 2017-te, objavio je knjigu „Studio 54“ u kojoj je pored ekskuzivnih fotografija, prvi put ispričao brojne zanimljivosti i tajne, koje je skrivalo ovo PoP kulturološko zdanje. Knjigu je moguće naručiti preko Šrejgerove oficijelne online platforme ShopEdition https://europe.shopedition.com/en/ian-schrager-studio-54 

©ArT&PoP

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *